A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти Височанської селищної ради
Харківського району Харківської області

Новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців ЗДО: огляд Постанови КМУ

Дата: 25.04.2025 07:31
Кількість переглядів: 7

Фото без опису

Постановою КМУ від 04.04.2025 №381 затверджено Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти (далі – Порядок). Цей документ набирає чинності з 01.08.2025 та поширюється також на спеціальні групи, що утворюються у дошкільних підрозділах юридичних осіб та фізичними особами-підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти (далі – суб'єкти освітньої діяльності), крім спеціальних дитячих садків та дошкільних підрозділів спеціальних закладів загальної середньої освіти. У цьому матеріалі ми підготували огляд ключових положень, які регламентують організацію освітнього процесу у закладі дошкільної освіти цього типу.

Загальні засади

«Спеціальні групи» – це окремі групи, що утворюються у закладах дошкільної освіти та інших суб’єктах освітньої діяльності для здобуття освіти дітьми з ООП (далі – діти) віком від 2 до 7 або восьми 8 років, в яких створене спеціальне освітнє середовище з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів дітей.

Положення цього Порядку поширюються на:

• на засновників закладу дошкільної освіти та уповноваженого ними органи (особи), на засновників інших суб’єктів освітньої діяльності або уповноважених ними органів (осіб);

• керівника (директора) закладу дошкільної освіти, керівників дошкільних підрозділів інших юридичних осіб, на фізичних осіб – підприємців або осіб, найнятих ними для виконання обов’язків керівника.

 

Утворення спеціальних груп та їхня наповнюваність

Спеціальні групи утворюються керівником ЗДО за наявності відповідного контингенту дітей, навчально-методичного, матеріально-технічного та кадрового забезпечення та на підставі таких документів:

• заяви про зарахування одного з батьків (інших законних представників) дитини, поданої особисто, поштою або через електронно-комунікаційний зв’язок;

• висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого ІРЦ.

Керівник ЗДО погоджує  із засновником цього закладу створення спеціальних груп, організовує роботу з персональними даними дітей спеціальної групи та забезпечує внесення інформації до системи автоматизованої роботи ІРЦ.

Комплектація спеціальних груп здійснюється відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), ступенів їх прояву та рівня підтримки дітей, рекомендованих ІРЦ. Залежно від цих показників наповнюваність цих груп становить:

Для дітей з інтелектуальними труднощами, які потребують:

• другого рівня підтримки – не більше 10 осіб; 

• третього, четвертого рівнів підтримки – не більше 8 осіб; 

• четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше 6 осіб.

Якщо неможливо сформувати окрему групу через недостатню кількість вихованців, то до однієї групи зараховуються діти, які потребують третього - п’ятого рівнів підтримки, – не більше 6 осіб.

Для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, які потребують:

• другого, третього рівнів підтримки, – не більше 10 осіб; 

• четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше 6 осіб.

У разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість вихованців до однієї групи зараховуються діти, які потребують другого - п’ятого рівнів підтримки, – не більше 8 осіб.

Для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції, які потребують:

• другого, третього рівнів підтримки, – не більше 10 осіб; 

• четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше 6 осіб.

Якщо кількість дітей замала для створення окремої спеціальної групи, до однієї групи можуть бути зараховані до 8 вихованців, які потребують підтримки другого - п’ятого рівня.

Для дітей з функціональними фізичними або моторними труднощами, що передбачають обмеження опорно-рухової (кістково-м’язової) функції, які потребують:

• другого, третього рівнів підтримки, – не більше 10 осіб; 

• четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше шести осіб;

Якщо сформувати окрему спеціальну групу неможливо через недостатню кількість дітей, допускається зарахування до однієї групи вихованців, які потребують підтримки другого – п’ятого рівнів, у кількості не більше 8 осіб.

Для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами, які потребують:

• другого, третього рівнів підтримки – не більше 12 осіб; 

• третього, четвертого рівнів підтримки – не більше 10 осіб; 

• четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше 8 осіб.

Якщо через недостатню кількість дітей неможливо сформувати окрему групу, до однієї групи зараховуються діти, які потребують другого - п’ятого рівнів підтримки, – не більше 10 осіб.

Для дітей із складними порушеннями розвитку (що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна з яких потребує четвертого, п’ятого рівнів підтримки) – не більше 6 осіб.

Для дітей із соціоадаптаційними труднощами, зокрема такими, що пов’язані з розладами аутистичного спектра, які потребують третього - п’ятого рівнів підтримки, – не більше 6 осіб.

Група утворюється за умови наявності більш як 50 % граничної наповнюваності групи, але за потреби може бути збільшена не більш як на 1 особу. Крім того, засновник ЗДО може встановлювати меншу граничну чисельність вихованців у групі.

До однієї спеціальної групи за потреби зараховуються діти різного віку за умови, що їх різниця у віці становить не більше 2-х років. Якщо дитина має труднощі різних типів, вона може здобувати освіту в спеціальній групі відповідно до категорії (типу) ООП найвищого ступеня прояву або однієї з наявних у неї категорій (типів) особливих освітніх потреб.

Організація освітнього процесу

Освітній процес у спеціальних групах ЗДО спрямований на досягнення вихованцями результатів навчання і компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти та має корекційну спрямованість. Для проведення відповідної роботи у закладах дошкільної освіти облаштовуються відповідні кабінети та приміщення з урахуванням особливостей розвитку та потреб дітей.

 

Під час організації освітнього процесу педагогічні працівники використовують:

• програми, навчально-методичні комплекти, посібники для дітей з ООП раннього та дошкільного віку, які рекомендовані та схвалені в установленому законодавством порядку;

• допоміжні засоби для навчання згідно з Типовим переліком допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти.

Для кожної дитини керівник ЗДО формує команду психолого-педагогічного супроводу, до складу якої за потреби залучаються фахівці ІРЦ. Засідання команди може проводитись в режимі он-лайн та/або в очно-дистанційному форматі.

Розклад корекційно-розвиткових занять складається з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дітей та затверджується керівником (директором) закладу дошкільної освіти.

Індивідуальна програма розвитку

Індивідуальна освітня траєкторія вихованців спеціальної групи реалізується шляхом розроблення індивідуальної програми розвитку (далі – ІПР) для кожної дитини. Вона складається не пізніше одного місяця з моменту початку освітнього процесу на підставі таких документів:

• висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого ІРЦ;

• результатів психолого-педагогічного вивчення дитини командою психолого-педагогічного супроводу.

ІПР розробляється за формою, затвердженою ЗДО, ведеться у паперовій та електронній формі та повинна містити: 

• загальні відомості про дитину;

• інформацію про особливості її розвитку;

• особливості засвоєння освітньої програми та потреби в адаптації/модифікації змісту освітньої програми;

• виборі підходів, методів, прийомів та засобів навчання, навчальних матеріалів;

• перелік психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), яких потребує дитина;

• форму моніторингу динаміки її розвитку.

ІПР підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу та затверджується керівником закладу дошкільної освіти. Крім того, якщо дитина відвідує реабілітаційну установу ІПР також узгоджується з індивідуальним планом комплексної реабілітації (абілітації) в такій установі.

Питання щодо організації освітнього процесу дитини та результати моніторингу динаміки її розвитку розглядаються педагогічною радою закладу дошкільної освіти.

Педагогічні працівники

Корекційна спрямованість освітнього процесу у спеціальних групах забезпечується педагогічними працівниками, які здобули вищу освіту ступеня бакалавра, магістра (спеціаліста) за спеціальностями:

• «Спеціальна освіта» (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності Постановою КМУ від 29.04.2015 № 266);

• «Дефектологія»;

• «Корекційна освіта» (за нозологіями).

Посада асистента вихователя групи з розрахунку 1 ставка на групу  вводиться в спеціальних групах для дітей, які мають:

• інтелектуальні, соціоадаптаційні, функціональні сенсорні труднощі, що передбачають обмеження слухової, зорової функцій та потребують четвертого, п’ятого рівнів підтримки;

• функціональні моторні або фізичні труднощи, які потребують третього - п’ятого рівня підтримки. 

За необхідності соціально-побутові потреби вихованців під час освітнього процесу задовольняє асистент дитини - соціальний робітник, один із батьків (інший законний представник) або уповноважена ним особа.

Медичне обслуговування та харчування

Заходи з охорони здоров’я вихованців спеціальних груп здійснюються відповідно до відповідного переліку обов’язкових заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України. У разі потреби заклад дошкільної освіти може організовувати медичне обслуговування, що здійснюється:

• медичними працівниками закладу дошкільної освіти;

• закладу охорони здоров’я чи фізичними особами — підприємцями, що провадять господарську діяльність з медичної практики, на підставі трудових та/або цивільно-правових угод.

Організація харчування дітей здійснюється відповідно до затверджених норм харчування та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою КМУ від 24.03.2021 № 305, з урахуванням особливих дієтичних потреб дітей.

Джерело: На урок


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень