A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти Височанської селищної ради
Харківського району Харківської області

Документальне кіно для вивчення шкільних предметів: досвід інтеграції від тернопільської вчительки

Дата: 09.01.2024 16:15
Кількість переглядів: 6

Навчити учнів розуміння прав людини, виховати їх активними громадянами, пояснити, як захищати свої права й поважати права інших людей – важливі складники освітнього процесу. У тернопільській школі №28 упродовж 5 років ці завдання допомагає розвʼязувати кіноклуб документального кіно про права людини, що входить до Мережі DOCU/CLUB. Завдяки ньому школярі знайомляться з кращими документальними фільмами світу, а після показів обговорюють проблеми, підняті у стрічках. Ба більше, вчителі відзначають, що фільми можна використовувати і як наочний матеріал при вивченні програмних тем.

Про те, як використовувати документальне кіно на уроках та поза ними поділилася Оксана Гіль – заступниця директора з навчально-виховної роботи в тернопільській школі №28 та модераторка шкільного кіноклубу.

За посиланням читачі та читачки можуть дізнатися, як змінюються діти, які переглядають документальні фільми та обговорюють їх, та як кіно допомагає всім нам переживати війну.

Далі – пряма мова Оксани Гіль.

ЯК ЗРОБИТИ ШКІЛЬНІ УРОКИ НЕЗВИЧАЙНИМИ ЗАВДЯКИ КІНО

Ідея інтегрувати документальне кіно в навчання з’явилася в нас давно. Працювати над її розробкою ми почали ще перед повномасштабним російським вторгненням. Перші спроби використовувати документальні фільми для вивчення шкільних предметів я робила на своїх уроках української мови і літератури, наприклад, коли ми з учнями вивчали оформлення цитат чи діалогу.

Далі почала шукати фільми, теми яких дотичні до вивчення інших предметів:

  • історії України,
  • всесвітньої історії,
  • географії,
  • основ здоров’я.

Найактивнішими ініціаторами таких заходів для школярів завжди були вчителі-предметники природничих дисциплін. Вони із задоволенням запрошували кіноклуб на свої уроки. У нашій школі уроки відбуваються парами – на першому уроці вчитель пояснює безпосередньо тему за програмою, а на другому я демонструю фільм і проводжу з учнями його обговорення. Фактично ми працюємо в парі.

ВЧИТИ ХІМІЮ ЗА ДОПОМОГОЮ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО: ЧИ МОЖЛИВО ЦЕ?

Нещодавно на базі тернопільської школи №28, де я працюю, відбулося засідання методоб’єднання вчителів хімії. Там педагоги обговорювали викладання у школі тем про здоровий спосіб життя та шкідливий вплив алкоголю на організм людини. Вони передбачені навчальною програмою з хімії, а ще їх вивчають на уроках з основ здоров’я у 7, 8 і старших класах.

На зустрічі я показала, як можна зробити цей урок цікавішим завдяки показу тематичного документального фільму, який допоможе вчителю через обговорення долі й вчинків героя перевести учнів на глибший рівень аналізу. Адже наше завдання як педагогів – закласти у свідомості школярів образ щасливої успішної людини, яка:

  • веде здоровий спосіб життя,
  • не зловживає алкоголем,
  • дійсно розуміє свою соціальну цінність і важливість у суспільстві.

Після дискусії на основі переглянутого кіно педагоги спільно прописали для учнів задачі, що стосуються їхнього предмета.

Багато присутніх вчителів вперше познайомилися з такою формою роботи. Було цікаво спостерігати за тим, як вони включаються в обговорення.

Документальний фільм допоміг зробити урок значно глибшим і цікавішим. А це дуже важливо зараз, коли освітяни шукають нових підходів до подачі інформації на уроках.

ПЕДАГОГИ МОЖУТЬ СТВОРИТИ ВЛАСНИЙ ШКІЛЬНИЙ КІНОКЛУБ

Як зазначили вчителі після засідання, кіноклубний захід є тією родзинкою, яка наповнить урок не лише знаннями, але й емоціями.

Саме тому я готова допомогти педагогам заповнити заявки на відкриття кіноклубу та поділитися своїми лайфхаками, як:

  • провести успішний захід,
  • зацікавити учнів,
  • реагувати на можливі “незручні” запитання.

Ще до повномасштабної війни я зібрала певні напрацювання щодо впровадження документальних фільмів в уроки з різних шкільних дисциплін та ділилася ними з командою мережі DOCU/CLUB. Ці розробки увійдуть до посібника з рекомендованими стрічками для кожної навчальної дисципліни.

Наприклад, на уроці, коли учні вивчають географічну карту Півдня України, їм можна показати “Крим SOS” Сергія Лисенка чи “Боротьбу Джамали” шведської режисерки Елін Йонссон. А нещодавно на уроці польської мови діти розбирали лексику головного героя з фільму “Томек В” режисерки Анни Вецковскої. Цей фільм демонструється польською мовою з українськими субтитрами.

Маю сказати, що такі заняття завжди популярні серед учнів. Мені часто доводиться від них чути: “Ми не думали, що урок географії чи біології може бути настільки цікавим!”

І це саме та мета, до якої я прагну: зацікавити учнів нестандартним форматом проведення уроку та глибше “включити” їх у тему. Адже теоретичний матеріал, який подається у такий незвичний спосіб, краще засвоюється.

Крім того, завдяки кіноклубу ми досягаємо ще глибшої мети: важливо, щоб наші учні розуміли, як влаштований соціум, як їм будувати своє життя після випуску зі школи. Необхідно давати їм не лише теоретичні знання з предметів, але й практичні навички з розуміння прав людини, вміння їх розпізнавати й захищати в разі потреби.

Оксана Гіль, заступниця директора з навчально-виховної роботи в тернопільській школі №28 і модераторка шкільного кіноклубу

https://nus.org.ua/view/dokumentalne-kino-dlya-vyvchennya-shkilnyh-predmetiv-dosvid-integratsiyi-vid-ternopilskoyi-vchytelky/

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень